بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مهمترین مراحل در یادگیری و تسلط به ادبیات عرب، انجام مستمرّ تجزیه و ترکیب جملات، آیات و روایات می‌باشد. علت اهمیت تجزیه و ترکیب زمانی ملموس است، که بدانیم تسلط کامل به قواعد پیچیده و فراوان ادبی، بدون انجام تمرینات مستمر و فراوان، امکان پذیر نیست. این بدان معناست که تنها با یادگیری قواعد عربی به صورت نظری، نمیتوان به آنها مسلط شد؛ بلکه راه حل اساسی به کارگیری و پیاده کردنِ این قواعدِ بی‌شمار، بر روی آیات و روایات می‌باشد. 

به این منظور، لازم است روش و اسلوب مناسبی را مد نظر قرار داد و طبق آن تجزیه و ترکیب روزانه را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهیم و به این ترتیب میتوان امیدوار بود، بعد از گذشت مدتی، به صورت عملی و کاربردی، قواعد صرف، نحو، لغت، بلاغت و ... را مرور و تکرار و تمرین نماییم.

به این منظور این بخش از سایت را به مبحث مهم «تجزیه و ترکیب» اختصاص داده ایم و تمام مطالب مفید برای این امر را در این قسمت در اختیار شما دوستان عزیز قرار میدهیم.

شما میتوانید مطالب، نمودارها و تجزیه و ترکیب‌های انجام شده را از این قسمت دریافت کرده و به مرور و با تمرین و ممارست، کاملا به تجزیه و ترکیب مسلط شوید.





ردیف موضوع مشاهده
1 نمودار جامع «آموزش تجزیه و ترکیب ورود
2 تجزیه و ترکیب‌های آماده ورود
3 آموزش تجزیه فعل (استاد پهلوان) ورود
4 آموزش تجزیه اسم و حرف (استاد پهلوان) ورود
5 آشنایی با اسماء جامد و مشتق ورود