بسم الله الرحمن الرحیم

همان طور که مستحضر هستید علوم دو گونه اند: آلی و اصالی

علوم آلی، علم های ابزاری هستند که در علوم اصالی، از منظری خاص، برای رسیدن به هدف کمک می کنند؛ مثل علوم ادبی (نحو، صرف، لغت و بلاغت...) و علم منطق. لذا مشخص است که علوم اصالی هم، علم هایی هستند که هدف و جایگاه مستقلّی دارند؛ مثل علم فقه و علم تفسیر. 

بسم الله الرحمن الرحیم

همان طور که مستحضر هستید علوم دو گونه اند: آلی و اصالی

علوم آلی، علم های ابزاری هستند که در علوم اصالی، از منظری خاص، برای رسیدن به هدف کمک می کنند؛ مثل علوم ادبی (نحو، صرف، لغت و بلاغت...) و علم منطق. لذا مشخص است که علوم اصالی هم، علم هایی هستند که هدف و جایگاه مستقلّی دارند؛ مثل علم فقه و علم تفسیر. 

از باب تشبیه، یک تعمیرکار در صورتی می تواند چیزی را تعمیر بکند که آچار و ابزار مخصوص آن را در دسترس داشته باشد؛ طلبه و طالب علوم عقلی و نقلی، از این قاعده مستثنی نیست؛ روشن است مادامی که طلبه، در علوم آلی مبتلای به ضعف باشد، در علوم اصالی که هدف او هستند، موفق نخواهد بود. 

یکی از علوم آلی بسیار مهم، که مسئولیت خطیر حفظ اندیشه و استدلال از خطا را به عهده دارد، علم منطق است؛ لازم است طلبه، منطقی قدرتمندی و مسلّط بر مبانی منطقی باشد. از منابع معتبر و مفید و دائر در حوزه درسی علم منطق، کتاب المنطق، تألیف مرحوم علامه مظفّر است.

از راه های مفید برای تسلّط بر مباحث، خلاصه نویسی و نیز تهیّه نمودار جامع مباحث و مرور و به کار گیری مستمرّ آن است؛ لذا در این قسمت، خلاصه نموداری و نقشه مباحث کتاب المنطق مرحوم علامه مظفر، البته بخش منطق 2 را که توسط این حقیر سید داود موسوی -از طلاب مدرسه معصومیه سلام الله علیها- تهیه شده، خدمت طالبان علم و اندیشه ارائه می کنیم؛ ان شاالله در مسیر فهم و تفهیم معارف مفید واقع گردد.

دانلود رایگان نمودار
خلاصه مباحث منطق 2 مرحوم مظفر


مطالب مرتبط


پیام رسان های ما